Monday, May 30, 2011

kejujuran

secara jujur, saya pernah fikir yang buat apa nak cakap benda yang betul kalau itu leh watkan orang marah, sedih atau kecewa. Buat apa nak terus terang kalau kita terus terang pun hasilnya tetap sama je. Tau je menipu, dengan niat apa pun, kecuali untuk damaikan dua pihak yang bermusuh, boleh mendatangkan dosa. Tapi cakap dengan buat adalah dua perkara yang berbeza, dan agak susah untuk melakukan apa yang kita akui dengan lisan.

Hari ni, saya buat kesilapan. Saya terlupa satu janji, walaupun saya dah cuba untuk ingatkan diri berkali-kali masa siang. Tapi saya terlupa jugak. Masa balik rumah tu, dan sedar yang saya termungkir, memang rasa sangat sedih, down, dan kecewa dengan diri sendiri. Macam mana still boleh terlupa lepas siap borak2 dengan kawan len pasal janji tu.

Sangat takut untuk hadapi orang yg sy mungkir janji tu. Terfikir untuk tidak memberitahu hal sebenar, sebab tak nak dia marah dengar yang saya terlupa janji tu. Tapi bila saya fikir balik, mungkin Allah nak uji saya kali ni. Nak tengok sama ada saya terus dengan sikap yang sama, takut pada orang dan terus sorok benda yang berlaku sebenarnya. Allah dah tentukan yang saya akan lupa janji tu. So walau saya dah cuba macam-macam untuk tak lupa, saya tetap akan lupa jugak sebab itu yang Allah takdirkan. Jadi saya tak patut nyesal dan sedih pasal saya lupa tu. Saya patut fikir pasal esok, untuk berani bagitau hal yang sebenar. Allah dah tau sama ada saya akan bgtau perkara sebenar atau terus manipulasi, tapi saya tetap kena usaha untuk berubah.

Tadi ada cakap dengan seorang kakak pasal ni. Mula rasa macam taknak bagitau yang saya yang salah, takut die akan wat saya rase teruk. Tapi rupa-rupanya tak pun. Die takde pun gelakkan saya atau wat saya rasa bersalah. Lepas tu rasa lega sangat. Jujur leh wat hati tenang rupa-rupanya. Macam-macam saya terfikir pasal kesalahan, penerimaan orang, kejujuran, etc.

Kalau orang mengaku wat salah, kita tak patut hukum die dengan cakap benda yang leh wat dia rasa down. Nabi pun takde lebih-lebih bila seorang perempuan datang mengaku yang die mengandung anak luar nikah. Kalau orang mengaku kesilapan dia, sepatutnya kita encourage die untuk tidak ulang lagi kesilapan tu and pikir sama-sama untuk memperbaiki diri. Cuba fikir, kawan kita datang tempat kita n cakap dia sedih sebab fail paper and xdapat credit. Pastu kita cakap:

"Tu la kau! aku ajak study, ko tak nak. Asyik tengok drama korea je. Kan aku dah cakap."

Saya tau, ramai je yang suka cakap ayat "kan aku dah cakap!" bila orang hadapi kesukaran. Sangat lah tak guna apa yang dia cakap ni sebab tu tak ubah apa-apa pun. Wat orang sakit hati je adalah.

kurang gambar lately ni. malas nak bwk ke sane sini. :( so jadi la blog bebel je.

No comments:

Post a Comment